Vědět co a vědět jak

Počet zájemců o zdravou výživu roste každým dnem, dalo by se s nadsázkou říci, že je to moderní lavina, která se světem šíří bez hranic států i kontinentů, náboženského vyznání, etnického původu a mnoha dalších odlišností. Většina těchto nadšenců si dokáže snadno zjistit, co je vhodné, a čemu se vyhnout, podporují to i různé blogy, diskusní weby a recenze, ať už se věnují jakémukoli výživovému směru. Na otázku „vědět co“ je vždy snazší odpověď, neboť je v přírodě tolik zdrojů potravy k dispozici, že si můžeme vytvořit jídelníček velmi pestrý.

mandle na stromě

Stává se však, že otázku „vědět jak“ řada lidí podcení, nebo ji v počátečním nadšení odsune na vedlejší kolej, kupříkladu se lidé doví, že v oříšcích a mandlích se nachází vitamíny skupiny B, vitamín E, zdravé tuky, mnoho výživných proteinů, minerálů a stopových prvků. Třeba mandle – ty jsou vydatnou zásobárnou vápníku, hořčíku, železa, zinku, selenu, draslíku a fosforu, stačí je tedy nasypat na talířek a začít jíst. Jsou navíc velmi chutné, tak si mnozí strávníci potvrzují, že dělají něco pro své zdraví a ještě si pochutnají.

A právě zde by měla přijít ona otázka, zda je tento způsob konzumace vhodný, a zda si tělo ty minerály opravdu vezme. Nevezme. Odpověď na otázku „vědět jak“ souvisí s hlubším poznáním celého stvoření a rostlinné říše. Každé semínko je zdrojem života, když jej zasadíte do země a budete zalévat, vzejde vám podle informací v DNA přesně taková rostlina, jakou očekáváte. Zasadíte-li mandli, vyroste mandlovník. Semínko mandle ovšem obsahuje kromě živin i látky, které jej chrání v přírodě do té doby, dokud nejsou příhodné podmínky pro klíčení. Jsou to tzv. inhibitory (blokátory) enzymů a zásobník fosforu kyselina fytová. Někteří živočichové, např. myši nebo ptáci, mohou jíst semínka syrová, mají k tomu uzpůsobené trávení, u člověka je to ale jinak.

mandle na stole

Chceme-li získat maximum živin z mandlí (a obecně ze všech semínek a ořechů, obilovin i luštěnin), musíme je namočit do vlažné vody (ořechy a mandle s trochou soli, luštěniny a obilí s trochou octa nebo citronové šťávy či jogurtu). Doba namáčení je pro každý druh semen jiná, např. mandle 1 kg Naklíčeno namočte ideálně přes noc na 12 – 14 hodin. Tím započne klíčící proces a eliminují se tyto antinutriční látky. Vodu pak slijte, mandle propláchněte a můžete si na nich pochutnávat i v syrovém stavu s vědomím, že vám teď opravdu poskytnou to, co mají.