Podstatné jsou technické parametry, nikoli značka

Ve světě je známo, že někteří výrobci automobilů své zákazníky informují nevhodným způsobem o používání motorových olejů, kdy upřednostňují značku výrobce před technickými parametry. Můžete se o tom přesvědčit sami, např. u motoru výrobce BMW máte umístěn reklamní štítek „Castrol“. Anebo vozy Kia mají dokonce výrobcem doporučené mazivo Shell Helix, tam se alespoň uvádí specifikace 5W-40. Zákazníci se pak na doporučení automobilek zaměřují především na značku výrobce, ale to podstatné jim může uniknout. A tím je norma a technická specifikace.

motor

Držte se údajů v servisní knížce

Servisní knížky a návody u každého vozu mají uveden typ maziva, který musí splňovat normu SAE a ACEA. Pro naše středoevropské podmínky je nejběžnějším typem motorový olej označený jako 5W-40. Splňuje obě normy, jak SAE, tak i ACEA A3/B4 a vyhovuje běžným podmínkám, https://www.epoptavka.cz/obchodni-podminky-poptavajici které se v České republice vyskytují, tedy teplotám klesajícím v zimě pod -25 stupňů, zároveň v létě s maximem kolem 40 stupňů.

Norma SAE určuje, jak viskózní tekutina to bude, čím je první číslo nižší, tím lépe maže olej při nízkých teplotách, nejlépe tedy maže olej označený jako „0“. Je však známo, že příliš řídké mazivo se při vysokých teplotách změní na karbonovou sloučeninu, z níž se časem vytvoří nebezpečná brusná pasta. Navíc velmi řídké mazivo lépe protéká skrze těsnění ventilů, ložiska turbodmychadel a pístní kroužky a je nutné pak častěji náplň dolévat. Proto postačí používat typy jako 5W nebo 10W http://www.danoil.cz/.

stroj

 Zkušení technici tvrdí, že jestliže nalijete ne úplně ideální typ oleje do motoru, nic převratně katastrofálního se nestane. K horší situaci může dojít ve chvíli, kdy je oleje málo, anebo se příliš protahuje interval jeho doporučené výměny. Ten byste opět měli najít v servisní knížce, a pokud ji nemáte, manuál od většiny vozů lze stáhnout z internetu z různých webových zdrojů.

Co víme o motorových olejích
Ohodnoťte příspěvek